Wat doet een Service Manager?
Als servicemanager hou je toezicht op alle diensten om ervoor te zorgen dat er aan de zakelijke behoeften wordt voldaan. Je bent ervoor verantwoordelijk dat er over het algemeen wordt voldaan aan de zakelijke behoeften van een bedrijf. Je houdt toezicht op de klantenservicemedewerkers en kunt ook zelf klanten bijstaan. Een servicemanager is verantwoordelijk voor de winst en voor het behoud van werknemers. Als servicemanager speel je een cruciale rol in de relaties met klanten door hen efficiënte probleemoplossing te bieden en duurzame relaties met ze op te bouwen.
Als servicemanager werk je voor allerlei soorten bedrijven in veel verschillende branches. Het opbouwen van duurzame relaties met klanten vormt een groot deel van je takenpakket. Je moet beschikken over uitstekende communicatieve vaardigheden en een sterke leider zijn. Servicemanagers geven vaak leiding aan een team bestaande uit vele dienstverleners, dus je moet over uitmuntende sociale vaardigheden beschikken. Voor sommige bedrijven is een bachelordiploma op het gebied van bedrijfskunde vereist, maar ervaring in de service-industrie wordt wel meegenomen in het wervingsproces.
- Je behoudt een positieve instelling terwijl je een team van 12 of meer servicemedewerkers op een efficiënte en productieve manier leidt
- Speel in op de verwachte behoeften van servicemedewerkers door middel van de juiste leidinggevende technieken en bewezen probleemoplossingsmethodes
- Je beschikt over volledige kennis van het servicemedewerkershandboek om te kunnen reageren op elke vraag van klanten en servicemedewerkers
- Je managet alle externe dienstverleners en beoordeelt hun jaarcontracten indien nodig om de winstgevendheid te kunnen maximaliseren
- Je houdt de belangrijkste problemen van klanten in de gaten om een korte reactietijd en de juiste probleemoplossing te kunnen garanderen
- Je begrijpt hoe je wijzigingen kunt aanbrengen in de kennisbank van het bedrijf om de behoeften van je team te kunnen voorspellen
- Je ontwikkelt een handboek met standaardprocedures en een verkoopbare servicecatalogus voor klanten
- Je controleert tijdkaarten en zorgt ervoor dat de roosters eerlijk blijven terwijl je tegelijkertijd feestdagen en spoedwijzigingen op de kalender in de gaten houdt
- Je moet je comfortabel voelen op de servicevloer en zes tot zeven uur per dag op je benen kunnen staan om de servicemedewerkers te kunnen controleren
- Je moet minstens 22 kilo of minder kunnen tillen om klanten waar nodig goed te kunnen bedienen
- Je hebt praktische kennis van Windows-computers, essentiële programma's en prestatiemetingstoepassingen
- Je hebt het aangetoond vermogen om alleen te kunnen werken en een sterke leider te zijn, die toezicht houdt op een volledige afdeling bestaande uit minstens vijf medewerkers
- Kennis van de dienstenniveau-overeenkomst (DNO) om correcte en professionele ondersteuningsparameters te garanderen
- Je doet rapporteerbare metingen om de prestaties en de gezondheid van de serviceafdeling van het bedrijf te meten en te onderhouden
- Je brengt verslag uit aan de CEO aangaande de maandelijkse Risk Impact Assessments (RIA), waarin de effecten ervan en de reikwijdte van het verslag vermeldt
- Je moet een uitstekende communicator en spreker zijn, zowel schriftelijk online als tijdens persoonlijke klantenservice-interacties
- Je beschikt over het bewezen vermogen en het track record om effectieve marktcampagnes en werknemermanagement te beheersen
Salarissen voor een Service Manager
Gemiddeld basissalaris
Loopbaanpad: Service Manager worden
Lees hoe u Service Manager kunt worden, welke vaardigheden en opleiding u nodig heeft om te slagen en welk salaris u kunt verwachten bij elke stap op uw loopbaanpad.
Verdeling van het aantal jaren aan ervaring
Sollicitatiegesprekken voor Service Manager
Veelgestelde vragen over de rollen en verantwoordelijkheden van de functie Service Manager
Als u werkt als Service Manager, zijn Microsoft EXCEL, Leiderschap en Microsoft Word de meest voorkomende vaardigheden die u nodig heeft om uw werk uit te voeren en voor een succesvolle loopbaan.
- manager (M/V/X)
- regiomanager (M/V/X)
- algemeen directeur (M/V/X)
- filiaalhouder (M/V/X)