Vragen tijdens solliciteren bij IKEA | Glassdoor.be

23 Sollicitatiereviews

3,0

Moeilijk
Gemakkelijk
Reviews geschreven in het:Nederlands (24), Engels (1434), Frans (54), Duits (45)Meer

Gemiddeld sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij IKEA.

Ik kreeg binnen 24 uur een mail terug om langs te komen voor een sollicitatie gesprek. Na het gesprek ongeveer een half uur later kreeg ik te horen dat ik was aangenomen.

Neutrale ervaring
    Eenvoudig sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 2 dagen. Ik heb gesolliciteerd bij IKEA.

Ik werd vrij haastig gebeld en gevraagd voor een gesprek. Het sollicitatiegesprek bestond meer uit het uitvragen van mijn gewenste werktijden en uren. Maar ik vond het prima voor een solliciatiegesprek voor een vakantiemedewerker.

Sollicitatiegesprek voor de functie Management Trainee

Kandidaat voor anonieme sollicitatie
    Afgewezen aanbod
    Eenvoudig sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde Meer dan 4 weken. Ik heb gesolliciteerd bij IKEA.

Je dient eerst elektronisch je cv en motivatiebrief in te dienen. Na 3 weken werd ik telefonisch gecontacteerd met een korte screening (waarom deze functie, waarom Ikea). Daarna word je uitgenodigd in een van de winkels voor een face-to-face interview. Dit verloopt zeer informeel. Verloopt dit goed word je uitgenodigd voor een assesment. De laatste stap is een fesprek met de store manager die uiteindelijk beslist of jij geknipt bent voor de job.

• Waarom deze functie? Waarom Ikea? Kan jij leiding geven, geef een concreet voorbeeld?   Vraag beantwoorden

Gemiddeld sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij IKEA.

Er werd een taaltest afgenomen en een creatief schrijven opdracht uitgevoerd. Daarna had je 30 minuten een 1-op-1 gesprek met twee leidinggevenden. Je werd getest op je taalkundigheid en creativiteit.

Gemiddeld sollicitatiegesprek

Ik heb via een werknemersdoorverwijzing gesolliciteerd. De procedure duurde een week. Ik heb gesolliciteerd bij IKEA (Wilrijk).

Ikea houd jobdagen/avonden voor mensen die solliciteren.
    Zo werd er eerst verteld over de bedrijfsmentaliteit en waar Ikea voor staat. Dan werd er meer verteld over de verschillende afdelingen en functies van zowel management als personeel die in de winkel staan.
    Er werd vervolgens een kleine rondleiding gegeven van de verschillende personeelsruimtes.
    We werden vervolgens op gesplitst in groepjes.
    Ik moest een voorwerp van Ikea meenemen waarmee ik moest uitleggen tegen mijn groepje en een persooneelslid van HR waarom ik graag bij Ikea wou werken.
    Ik had gesolliciteerd voor 2 verschillende functies dus erna had ik 2 verschillende sollicitatiegesprekken met de 2 verschillende verantwoordelijken.
    Dit alles was een uiterstmate aangename ervaring.
    E

Gemiddeld sollicitatiegesprek

Online gesolliciteerd, telefonisch oriënteringsgesprek, uitnodiging in de vestiging, assessment, gesprek met de store management, contract ondertekening met bespreking van de details. Overhandiging badge en werkkledij, zodat iedereen hetzelfde uniform draagt.

Geen aanbod
    Negatieve ervaring
    Moeilijk sollicitatiegesprek

brieven verstuurd en via portal gesolliciteerd, meerdere keren achteraan bellen niets meer vernomen. vreemd dat men van kastje naar muur blijft sturen en uiteindelijk niets meer laat weten.
    Zelfs niet via de ikea portal waarin ik geen toegang meer kon krijgen. ervaarde dit alles als zeer onpersoonlijk.

Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 2 weken. Ik heb gesolliciteerd bij IKEA in maart 2019.

Nadat ik mijn motivatiebrief en cv had opgestuurd, werd ik gebeld voor een telefonisch gesprek. Op basis van dit telefonische gesprek, werd ik uitgenodigd voor het wervingsevent. Op het wervingsevent werd je in kleinere groepen gedeeld en kreeg je een tijdschema voor twee/drie uur lang. Met je groepje ging je langs de verschillende onderdelen/testen (5 ongeveer) en aan het eind van het event kreeg je te horen of je was aangenomen.

Sollicitatiegesprek voor de functie Marketing

Kandidaat voor anonieme sollicitatie
    Geen aanbod
    Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb via een andere bron gesolliciteerd. De procedure duurde 4 weken. Ik heb gesolliciteerd bij IKEA.

Na het insturen van de brief werd ik gevraagd een PI test te maken. Daarna volgde een interview met de manager(s) van de afdeling. De hierop volgende ronde bestond uit een grand parent interview, de manager's leidinggevende dus, samen met hr medewerker.
     Dit interview was Engelstalig. Ook werd ik gevraagd een opdracht te maken in de vorm van het schrijven van een tekst.

Daarnaast gaf de manager aan direct na het lezen van mijn brief mijn social media etc. te hebben bekeken.

10.

Sollicitatiegesprek voor de functie Ikea Food

Anonieme werknemer in Duiven (Nederland)
    Gemiddeld sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde Meer dan 4 weken. Ik heb gesolliciteerd bij IKEA (Duiven (Nederland)) in april 2017.

Je meld je online aan en stuurt je cv op, naast een motivatie waarin je verteld voor welke functie je waarom wilt solliciteren. Mijn motivatie was niet in een brief formaat, maar in een tekstvak (brief kan ook, maar leek me niet nodig). Ik werd de week erop gebeld maar kon niet opnemen en werd de volgende dag teruggebeld (zoals mijn voicemail bericht doorgaf), met een uitnodiging. Ik kreeg informatie over wat er ging gebeuren, en kreeg de zelfde informatie ook in een mail. Je hebt een groep sollicitatie van 15/20 personen met een aantal teamleiders. Iedereen moet zijn/haar favoriete Ikea product presenteren met een redenering van waarom (ik koos mijnbureau, andere kozen een bed, of de bekende balletjes die iedereen eet). Vervolgens werden er vier groepjes gemaakt en moet je een team oefening (meer een spelletje), waarbij de teamleiders rondlopen om te zien hoe iedereen presteert (Het gaat niet om wie er 'wint' maar om hoe je omgaat met het conflict en in een groep). Vervolgens heeft iedereen een persoonlijk gesprek met twee teamleiders. Mijn gesprek ging heel goed en we hadden een heel gewoon gesprek, ze eindigde met 'je bent vlot en gezellig, je hebt een goede kans'. Ik denk dat het gesprek merendeels wordt gevoerd om te kijken of je bij het team past, en of je binnen de cultuur van het bedrijf past. Persoonlijk is een van mijn favoriete bedrijfsculturen dat van IKEA dus mijn gesprek ging soepel. twee weken later (ongeveer) werd ik gebeld en werd me verteld dat ik was aangenomen. Ik kreeg mijn contract vrij snel hierna. Ik gaf mijn aanwezigheid nogmaals door, moest een keer komen voor een introductie over het bedrijf (zowel een rondje om het gebouw, als een introductie over de historie achter het bedrijf en de normen waarden) vervolgens kregen we uitleg over de hygiene en manier vn werken in de keuken (again, ik solliciteerde voor FOOD, andere posities krijgen andere uitleggen). We kregen een kluis en papieren om te lezen mochten we iets vergeten zijn, en uiteindelijk op mijn eerste dag kreeg ik een computertest om te herhalen wat we hebben geleerd tijdens de introductie (regels, codes voor gevaar/agressie, hygiene, etc) waarna we werden ingewerkt voor vier dagen (wat meer dan genoeg is) voor elke functie in de keuken waarvoor je gaat werken. And thats all there is :)

• Wat is de motivatie/reden van het bestaan van IKEA food, en wat is de reden achter de lage prijzen (want het is echt heel goedkoop)?   1 antwoord

Laat uw droombaan niet aan u voorbijgaan