Vragen tijdens solliciteren bij NMBS | Glassdoor.be

17 Sollicitatiereviews

2,8

Moeilijk
Gemakkelijk
Reviews geschreven in het:Nederlands (17), Frans (4)

Ik heb online gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS.

Online ingeschreven gevolgd door een telefonisch gesprek voor het nagaan van taalvaardigheid. Eens dat dit volledig verlopen was werd er een online contract doorgestuurd. Na het terug sturen van het online contract wordt het werkrooster meegedeeld waarbij de betaalde eerste dag een rondleiding is & de uitleg van het werkproces

• Wat studeer je, hoeveel talen praat je, heb je een familielid die werkt voor de spoorwegen   Vraag beantwoorden

Ik heb online gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS.

Je solliciteerd via de site van NMBS.
    Daarna word je telefonisch gecontacteerd.
    Je moet online een Franse test maken van selor en een persoonlijkheidstest.
    Daarna volgt het mondeling gesprek (rollenspel en kennis Frans). Hier wordt er ook gevraagd waarom je treinbegeleider wilt worden. Etc...
    Als je door dit gesprek geraakt mag je door naar de psychologische testen. En het doktersonderzoek. Hiervoor moet je naar Brussel.
    Als je door deze 2 testen geraakt mag je beginnen aan de opleiding.

• Waarom wil je treinbegeleider worden?
      Hoe geraak je tijdig aan het station?   Vraag beantwoorden

Ik heb online gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS.

De procedure is zoals op de website vermeldt staat vastgelegd in enkele stappen. Eerst volgt een kennismakingsronde waar de persoonlijkheidskenmerken onderzocht worden. Nadien volgt een technische test rond het vakgebied. Als laatste wordt een medische controle uitgevoerd.

Sollicitatiegesprek voor de functie treinbestuurder

Afgewezen aanbod
    Moeilijk sollicitatiegesprek

Ik heb persoonlijk gesolliciteerd. De procedure duurde 3 dagen. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS (Brussel) in januari 2020.

Eerst een halve dag uitleg over de job en cognitieve test op computer. Vervolgens een hele dag psychotechnische testen en een psychologische geschiktheid en een interview voor selectiecommissie. Laatste dag bestaat uit medische geschiktheidstesten. Iedere dag is eliminerend.

• Een computertest ivm de in te studeren bundel over treinen, om te peilen naar de interesse en cognitieve vaardigheden om de opleiding te mogen aanvangen. Goed studeren!   Vraag beantwoorden

Sollicitatiegesprek voor de functie HR

Geen aanbod
    Negatieve ervaring
    Eenvoudig sollicitatiegesprek

Ik heb persoonlijk gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS (Brussel).

Deze was ongelooflijk slecht. Mijn naam was verkeerd doorgegeven aan het onthaal en ze vonden mij niet terug in hun lijst van bezoekers. Toen ik aankwam moesten we nog wachten op de 2e HR verantwoordelijke die 20 minuten te laat kwam zonder zich te verontschuldigen. Deze 2 e persoon had de CV duidelijk niet gelezen alvorens het interview binnen te stappen en de ogen van de persoon vielen dicht op bepaalde momenten tijdens het gesprek dat duidelijk de indruk gaf van een totaal gebrek aan respect of interesse. Geen aanrader.

Afgewezen aanbod

Ik heb online gesolliciteerd. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS.

Er was een goede ontvangst en de mensen waren zeer vriendelijk. Ze vroegen naar mijn kennis in beide landstalen en deden dat ook in die taal. Ze stelden concrete vragen en hadden duidelijk mijn cv nagelezen. Ze vroegen dan ook door op de dingen die ik vroeger al gedaan had die op mijn cv staan.

Sollicitatiegesprek voor de functie Directiesecretaresse

Geen aanbod
    Neutrale ervaring
    Eenvoudig sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde meer dan 3 maanden. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS (Brussel).

Eerste contact: telefonisch. Nadien: gesprek met directeur, lid directieraad en hr, bemoedigend resultaat.
    Tweede gesprek: rondleiding + interview nadien, opnieuw bemoedigend resultaat.

Behoorlijk teleurgesteld over de procedure na het 2de gesprek... Na 2de gesprek ging ik begin van de maand erop iets horen. We zijn intussen een maand verder, ondanks geregelde telefoontjes van mijn kant heb ik vandaag nog geen nieuws. Jammer dat ik hiervoor mijn andere sollicitaties on hold gezet of afgewimpeld heb.

Neutrale ervaring
    Gemiddeld sollicitatiegesprek

De procedure duurde Meer dan 2 weken. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS (Brussel).

Ik dacht dat ik solliciteerde in een klantenfunctie maar achteraf in de opleiding komt het erop neer dat je als hoofd opleiding rangeerder doet want blijkbaar hebben ze rangeerders tekort en pas daarna vervolgopleiding assistent klanten. Terwijl dit in het sollicitatiegesprek niet of amper aan bod komt en ik was niet de enige. Dus nu zullen we wel zien hoe het verder loopt. Maar dit is mensen beetnemen omdat ze anders geen volk kunnen vinden.

Eenvoudig sollicitatiegesprek

Ik heb online gesolliciteerd. De procedure duurde 1 dag. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS (Sint-Niklaas) in mei 2016.

Ik moest gewoon een online formulier invullen met de gewenste functie, periode en station. Het was allemaal heel eenvoudig en zo hoort het ook. Elk jaar is het hetzelfde systeem waarbij je je gewoon moet aanmelden en achteraf hopen dat je een plaats toegewezen krijgt in een station naar keuze.

10.

Gemiddeld sollicitatiegesprek

Ik heb persoonlijk gesolliciteerd. De procedure duurde meer dan 3 maanden. Ik heb gesolliciteerd bij NMBS (Brussel).

Deze verloopt in verschillende stappen. Men start met een infosessie waarbij men u alle info geeft over de job. Hierna moet u bevestigen of u nog interesse heeft of niet. Nadien volgen nog een medische controle, sollicitatie/motivatie-gesprek. een medisch onderzoek. Testen op algemene kennis.

Laat uw droombaan niet aan u voorbijgaan