Een callcentermedewerker moet uitstekende communicatieve vaardigheden hebben en goed kunnen omgaan met hoge werkdruk. Het tempo van de meeste functies in een callcenter ligt hoog en de banen zijn veeleisend. Tijdens een sollicitatiegesprek willen werkgevers dat u aantoont dat u snel leert, een beleefde en behulpzame houding hebt en strategieën inzet om met stressvolle situaties om te gaan.
Tips om deze drie veelgestelde sollicitatievragen voor een callcentermedewerker te beantwoorden:
Zo antwoordt u: Als callcentermedewerker bent u het eerste aanspreekpunt van het bedrijf. U moet aantonen dat u waardering heeft voor de services die het bedrijf aanbiedt, maar ook dat u de waarde ervan inziet. Geef een voorbeeld van een aspect van hun product of service dat u bewondert en toon enthousiasme voor de mogelijkheid te kunnen bijdragen aan de klanttevredenheid
Zo antwoordt u: Als callcentermedewerker krijgt u soms te maken met lastige klanten. Geef een voorbeeld van een situatie waarin u werd geconfronteerd met een klant die overstuur, boos of moeilijk in de omgang was. Geef niet een ander de schuld. Praat in plaats daarvan over de strategieën die u hebt gebruikt en vertel of ze het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Als u geen ervaring hebt met callcenters, gebruik dan een voorbeeld uit een professionele of persoonlijke situatie waaruit blijkt dat u weet hoe u rustig en beleefd kunt blijven gedurende stressvolle communicaties.
Zo antwoordt u: Sommige callcenters kunnen als een hogedrukpan zijn waarin u strikte quota of deadlines moet halen. Geef specifieke voorbeelden om te laten zien welke strategieën u gebruikt wanneer u onder druk staat. Wellicht maakt u gebruik van lijsten of kalenders voor het volgen van projecten of Pomodoro-sessies voor het verwerken van taken. Of misschien zegt u mantra's op of mediteert u om gefocust te blijven. Als u geen ervaring hebt met werken in een callcenter, geef dan andere stressvolle situaties als voorbeeld, bijvoorbeeld de voorbereiding op een examen.